donderdag 28 mei 2015

Santiago, Santiago...

De afgelopen dagen waren we op het grootste eiland van Cabo Verde. Van hieruit wordt het land geregeerd, hier wonen de meeste mensen. Hier is de geschiedenis van het land het beste zichtbaar.
We verbleven hier in een privé appartement in de wijk Bairro. Hier geen toeristen, hier geen hotels en geen restaurants. Het appartement is super de luxe. Draaien wij ons wasje met de wasmachine, de mensen onder ons op straat gebruiken nog het ouderwetse wasbord. Daar is wassen nog een hels karwei, hier boven drukken we op de knop.

Vanuit het appartement kijken we op groepen huisjes die nergens bij lijken te horen. Niet bij ‘onze’ wijk, misschien ook wel niet bij de stad. Er zijn geen duidelijke wegen zichtbaar, de huisjes bestaan uit betonnen blokken en er is geen moeite gedaan om het mooi te maken. Illegale bouw wellicht? Kippen, varkens en geitjes scharrelen in het rond. In heel Santiago trouwens, soms kom je een kudde koeien tegen op de weg, of geitjes of steekt er net een kamikaze-kip over. Ezels zijn helemaal leuk, die staan gewoon midden op de weg en zijn zeer zeker niet onder de indruk van je komst, ze blijven gewoon staan.

Het rijden op Santiago is een feest, goede asfaltwegen met vooral in het midden van Santiago prachtige vergezichten. Het is droog, erg droog, we zijn er dan ook net voor de regentijd die in juli/aug begint. We kunnen ons niet voorstellen dat het hier helemaal groen kan en zal zijn, maar dat schijnt toch echt te gebeuren als het hemelwater hier zijn werk gaat doen. Misschien gaan we nog wel eens terug als alles groen is.

Ga je van de asfaltweg af, zijn de wegen verhard met steentjes, maar ook hier is goed op te rijden. Daarna wordt het onverhard en vind je de leukste en mooiste hoekjes van het eiland. Eerlijk gezegd hadden we te weinig tijd om het eiland goed te ontdekken, weer al een reden om nog eens terug te gaan ;-).

Bijna elke middag ‘eindigen’ we op het Plateau bij ‘Nhamii ice dreams’, hier hebben ze (volgens ons) het lekkerste ijs van heel Santiago. Als je je ijsje op het terras opeet, wordt het lege (kartonnen) bakje door omstanders weggehaald. We hebben nog niet goed begrepen waarom.

Op het plateau wordt een demonstratie capoeira gegeven. Prachtig om te zien, ook prachtig om de omstanders te zien. Twee dames staan met een koelbox op hun hoofd toe te kijken. Geen ongebruikelijk iets hier, de vrouwen dragen hier alles op het hoofd, tot dozen aan eieren aan toe.

We maakten een uitstapje naar Tarrafal (ligt helemaal aan de andere kant van Santiago, in het noorden) en onderweg maken we een omweg naar Ribeira da Barca. Een klein vissersplaatsje aan zee. We zijn een eind de ribeira ingereden op zoek naar een weg die ons zuidelijker naar een mooi strand zou brengen, maar we hebben die weg helaas niet gevonden.  Hier worden de stranden leeggehaald, het zand wordt gebruikt voor de bouw van huizen.

In Ribeira da Barca zijn twee kleine strandjes over, vol keien en vissersbootjes. Kinderen helpen bij het schoonmaken van de vis.

Tarrafal is een stadje/dorp met twee prachtige baaien met prachtige stranden. We kwamen hier zaterdag aan het eind van de middag aan en wisten niet wat we zagen. Iedereen leek aan het strand te zitten, hele families onder de schaduw van de bomen. Velen dobberend in het kristalheldere water. Het was echt enorm druk, maar niet met toeristen, alleen met mensen van hier.

We slapen in een uitstekende bed&breakfast, vier kamers en een fantastisch dakterras. Toen we ’s avonds terugkwamen van een heerlijk diner, stonden twee dames ons vanaf het dakterras toe te schreeuwen .Ze hadden zich opgesloten en wilden héél graag gered worden. Ik heb de eer aan Erik gelaten, die dit uiteraard heel graag deed :-).

’s Morgens werden we wakker gemaakt door een snorrende huiskat. We hadden de balkondeuren opengelaten en daar was ze door naar binnen gekomen. Met een grote felle ‘miauw’ meldde ze zich naast ons bed. Alsof ze zeggen wilde dat het nu wel tijd geworden was om eens wakker te worden. Voor we het wisten lag ze op het bed, lekker te snorren en te droelen.

Na het ontbijt gaan we terug naar de strandjes. Nu zijn ze helemaal leeg, tenminste er is wel heel wat bedrijvigheid, nu van de vissers. De vissers komen terug naar Tarrafal, vrouwen wachten met een teil om de vis gelijk mee te kunnen nemen. Collega-vissers helpen om de vissersboot het strand op te trekken. Onder een schaduwrijke boom worden de netten geboet. Hier kan je echt uren zitten om het hele schouwspel in je op te nemen.

We rijden op ons gemak terug naar Praia, we lunchen in Assomada, bekend om de grote ‘Afrikaanse’ markt. Maar helaas 80% van de ‘standhouders’ is er vandaag niet, het is een beetje een dode boel. Op zaterdag is het geloof ik het drukst, vandaag is het maandag. We kopen twee papaya’s en strijken neer bij Pao Quente, heel on-Kaapverdiaans, maar wel heel lekker.

’s Avonds warmen we alsnog onze lasagna op, die eerder deze week was blijven staan door een onverwachte uitnodiging van de buurvrouw.

De volgende dag rijden we terug naar Cidade Velha, de vorige keer dat we hier waren, was het kerkje gesloten. Het kerkje, waarvan tot een aantal jaar terug werd gedacht dat het het oudste kerkje van Kaapverdie en ‘Afrika-beneden-de-Sahel’ was. Een aantal jaar terug zijn de fundamenten gevonden van een nog ouder kerkje, hier 500 meter vandaan, er wordt nog volop onderzoek gedaan. Vandaag is het kerkje wel open. Voorin zijn drie mannen druk met het tellen van de kas.

Het is een mooi kerkje, mooier dan we tot nu toe gezien hebben. De muren van de kerk zijn bekleed met prachtige grote tegels. Het doet je gelijk aan Portugal denken. Op een klein stukje muur zijn nog de tegels van heel vroeger te zien, deze zijn stukken kleiner. In de vloer liggen belangrijke mensen begraven, de grafstenen zijn nog in goede staat. Het graf van een bisschop is weggemoffeld onder de kerkbanken.

de 'weggemoffelde' bisschop

In de kapel, waar ook het enorme doopvont in staat, staat een rariteitenkabinet van Bijbelse figuren. De kapel lijkt wel een beetje een opslagplaats geworden, op foto’s in onze reisgids staat dit er allemaal nog niet. Jammer, want de kapel heeft namelijk wel een prachtig plafond, waarschijnlijk nog origineel. Nu wordt je aandacht naar andere dingen getrokken.

’s Middags rijden we naar de andere kant van Santiago naar de baai van Sao Fransisco. Hier een prachtig breed strand, helemaal voor jezelf alleen. Met onze 4x4 rijden we een stukje naar het zuiden, hier allemaal vulkanische rotsen. Via Praia Baixo rijden we terug naar Praia. Ook hier een prachtig strand. Het lijken wel verborgen juweeltjes, alleen zijn ze niet verborgen, je kan er gewoon naar toe rijden.

’s Avonds eten we bij Ipanema, een restaurant met een prachtig uitzicht over het water. Het is inmiddels donker, dus we horen alleen nog het ruisen van de zee, heerlijk. Morgen is onze laatste dag alweer, morgenavond vliegen we terug naar huis. Wat een geweldige drie weken waren het, we mochten vier eilanden een beetje leren kennen en eerlijk gezegd smaakt het naar meer.

5 juli 2015 viert Cabo Verde 40 jaar onafhankelijkheid!!